Onko Malta vain ”keltainen kivikasa”?
Tässä artikkelissa kerron neljän päivän reissusta Maltalle. Varsinaisia saaria Maltalla on kolme: Malta, Gozo, Comino, näistä kävimme kahdessa ensimmäisessä. Maltan saarella vietimme aikaa Vallettan lisäksi Mdinan kylässä. Gozon saarella asuimme Victoriassa ja kävimme myös Xaghran kylässä.

Maailma kotina -sivusto käyttää affiliate- eli kumppanuuslinkkejä. Jos varaat jotain linkistäni, saan siitä pienen komission. Sinulle ei koidu siitä lisäkuluja eikä se vaikuta hankintasi loppusummaan. Kiitos kun tuet blogini kirjoittamista ja sen kautta moni saa ideoita matkustamiseen.
Maltaa kutsutaan ”Välimeren hiekanväriseksi aurinkosaareksi”
Malta, Euroopan unionin pienin jäsenvaltio, puolen miljoonan asukkaan kotimaa oli minulle uusi tuttavuus. Maailmankartassa se on se ”kärpäsenkakka”, pikkuruinen saarivaltio Välimerellä. Italiasta etelään, siellä Sisilian lähettyvillä.
Malta ei ole ajatuksissani kuulunut suosikkikohteisiini. Moni Maltalla leirikoulussa tai kielikurssilla ollut omaa hyviä muistoja saaresta.
Mielipiteeseeni on pitkälti vaikuttanut lentokapteenina maailmaa kiertäneen sukulaisemme sanomiset. Muistan hänen aikoinaan sanoneen, että Malta (tai Valletta) on maailman rumin paikka. Pelkkää keltaista kivikasaa. Monen paljon matkustaneen olen kuullut sanovan samoin.

Likaisenruma Malta ei ainakaan ole. Huomioin sellaista, että aina jossakin joku moppasi. No kait tämäkin kalkkikivipölystä johtuu. Malta on erittäin siisti maa, roskia ei ollut, eikä juurikaan katukissoja näkynyt.
Maltalla asuu puolisen miljoonaa asukasta, mutta koska saari on vain 27 km pituudeltaan ja 14,5 km leveydeltään, niin harvaanasuttu se ei todellakaan ole. Ruuhkaa on ja ihmiset kaahaavat.
Malta on Euroopan unionin tiheimmin asuttu valtio ja yksi tiheimmin asutuista maista koko maailmassa.
Malta itsenäistyi vuonna 1964 Britannian siirtomaavallasta. EU:n jäsenmaa Malta on ollut vuodesta 2004. Yleistietona hyvä huomioida, että brittiaikojen peruja on se, että Maltalla liikenne on vasemmanpuoleista ja mm. sähkötöpselit ovat brittimallia. Itse unohdin pakata adapterin mukaan, mutta tämä ei ollut ongelma, jokaisesta majoituksestamme saimme adapterit käyttöön. Vanhoja punaisia puhelinkoppeja on jätetty koristamaan kadunkulmia.
Historia näkyy monin eri tavoin. Ritarit hallitsivat Maltaa lähes 250 vuoden ajan vuosina 1530-1768. Tämä näkyy mm. siinä että Vallettassa portaat on suunniteltu niin, että ritarit kykenivät kulkemaan niissä raskaissa haarniskoissaan. Onhan portaat leveitä, mutta pitkiä, sillä kukkuloita joka puolella..
Gozo, sympaattinen ja autenttinen
Maltan saarivaltion pääsaarelta menimme Gozolle, 30 minuutin lauttamatkan päässä oleva Gozon saari on autenttinen. Kuulemma kuin pääsaari Malta 20 vuotta sitten.
Toiseen suuntaan menimme lautalla Cirkewwasta Mgarriin. Mgarrista paikallisbussilla Viktoriaan. Paluumatkalla menimme suoraan Fast Ferryllä (45min) Vallettaan. Molempien hinta sama (menopaluu 15€) ja se maksetaan vasta paluumatkalla. Maltalla pääsee liikkumaan kätevästi paikallisbusseilla (usein myöhässä aikataulusta). Kertalipun hinta 2,5€ lähimaksulla ja vaihto-oikeutta 2h. Myös Bolt ja Uber toimivat hyvin.
Gozolaiset ovat niin ihania. Maltan brittitausta näkyy kohteliaisuutena ja rentona lämminhenkisyytenä – lisättynä siihen etelämaalaista tulisuutta.
Englannin lisäksi osa puhuu maltaa, joka kuulostaa arabialta, mutta etenkin kirjoitusta kielestä voi poimia italialaistyylisiä sanoja. Kieli opitaan perheeltä. Kaikissa kouluissa sitä ei opeteta, koulut saavat päättää itse.
Gozon saarella asuimme sen pääkaupungissa Victoriassa (alkuperäiseltä nimeltään Rabat) aivan ihanassa B&B paikassa, jossa oli huippuaamupala ja sijainti helmi, kun bussiasema vastapäätä. Kävimme myös Xaghrassa ja menimme paikallisbussilla San Lawrenz kylän (ei mitään näkemistä, kun kirkko oli suljettu) kautta Blue Hole näköalapaikalle.

Rannoista kävimme kivirannalla, Xwejnillä – vieressä oli suola-altaita myös.

Xaghrassa on Ġgantija. Alueella on kaksi maailman vanhimpiin lukeutuvaa neoliittistä kalkkikivitemppeliä. Tämä Unescon maailmanperintökohde noin 5000 vuoden takaa. Stonehengeä ja Egyptin pyramideja vanhempi. Tylsästi temppelit tuhansien vuosien aikana tuhottu ja ryöstetty. Suurin loisto on tuhottu.


Xaghrassa söimme kanipataa, joka on maltalainen perinneruoka. Tarjoilijamme kertoi, että kanipata oli hänen lapsuuden jokaviikkoinen sunnuntailounas. Ikäänkuin meidän karjalanpaisti.
Xaghran kirkko on upea. Ihan perus ulkoapäin. Jos Gozolla kirkkoon menet, niin mene tänne!!


Aamulenkki Gozolla osoitti, että eihän tää mikään juoksuystävällinen paikka ole. No yhden aamulenkin juoksee missä vaan. Pikkukujilla ihastelin persoonallisia ovikolkuttimia sekä kotien sisäänkäyntien patsaita ja viheristutuksia. Puutarhamyymälöitä oli vähän joka puolella.




Victorian roomalaiskatoliset kirkot ovat aamulenkin aikaan varmuudella auki, messuja usein klo 6 ja 7.




Ġonna ta’ Villa Rundle oli saarelle poikkeuksellinen puisto ja porrastreeniä voi tehdä Citadel kukkulalinnoituksella (epäilen, että onnistuu vain aamukuudelta, muuten voi olla liikaa jengiä).

Malta, paljon muutakin kuin luksusjahteja ja nettikasinoita
Maltalla on kirkkoja 500 eli yksi kirkko per 1666 ihmistä. No Suomessa on yksi sauna per kahta ihmistä. Melki sama juttu, eikö😉.
Vallettan paras nähtävyys on varmasti Pyhän Johanneksen katedraali, st John’s Co-Catedral (1577).
Vallettan St John’s Co-Cathedral pääsee kyllä top-vitos kirkkoihin omassa listauksessa. Ykköstila kuuluu edelleen Sienan Katedraalille, sitä titteliä ei vienyt.






Onhan se upea, mutta ehkä vähän överi on tämä kultakoristelujen määrä.
Olimme kirkossa konsertissa, joka kertoi Maltan ja kirkon historiasta ja saimme nauttia upeasta kirkosta ehkä hieman pienemmällä porukalla. Konsertti pidettiin salissa, jossa on Caravaggion maalaus Johannes Kastajan mestauksesta.


Maltan pääkaupunki Valletta on Unescon maailmanperintökohde. Valletta on ehkä parhaiten säilynyt linnoituskaupunki Välimerellä. Olisiko saanut kunnian juuri siitä syystä, että se on ”keltainen kivikasa”? Valletta (ja käytännössä koko Malta) on rakennettu vaaleasta kalkkikivestä. Kaikki rakennukset samanvärisiä. Vain tyypillisten erkkeri-ikkunoiden värit ja kukat tuovat katukuvaan väriä ja vaihtelua.






Omalla tavallaan tällainen tasainen värimaailma on myös rauhoittavaa. Aistit saavat Maltalla levätä. Yleisesti ympäristö nykypäivänä tarjoaa aivan liikaa virikkeitä, jokainen meistä on melkein nepsy. Kaikki ei tykkää hiekanvärisestä Maltasta, mutta yllätyksekseni tykkäsin tästä värimaailmasta. Yksinkertaiselle sopii yksinkertainen😂
Kuviin tullut ne värikkäät elementit ja kukat. Tätä oli, vaikkakin vähemmän kuin beigeä. Kuvissa värit näyttää paremmalta.

Maltalla paistaa suht takuuvarmasti aurinko, keskimäärin 300 päivänä vuodessa. Nyt kesäkuussa oli aamusta iltaan lähemmäs 30 astetta. Tämä oli erinomainen aloitus kuumalle kesäkaudelle. Erityisesti koin aamuauringon valon maagisena. Muutoinkin Maltan valo on vahva.
Luin esitteestä seuraavanlaisesti. En olisi uskonut kirjoitettua todeksi ennen vierailua:
”Romanttisen ajattomuuden tunnelmaa voimistaa kultainen valo, jossa saarivaltio kylpee vuoden ympäri. Kultainen valo heijastuu Välimerestä, joka ei ole milloinkaan kaukana, ja sulautuu alueelle tyypillisiin keltaisiin kalkkikivitaloihin.”

Maltan erikoisuus kesäisin ovat ilotulitukset. Jokaisella kylällä on oma pyhimyksensä ja kyseisen pyhimyksen nimikkopäivinä on kyläjuhlia, joissa on myös ilotulitus. Jokaisessa kylässä on myös oma ilotulitetehdas (tai kait paremminkin nyrkkipaja).
Ilotulituksia ammutaan myös päiväsaikaan. Ei siis luonnollisesti näy, mutta kuuluu. En voi ymmärtää tätä tapaa. Miksi valoisaan aikaan ammutaan ilotulitteita..
Valletta sijaitsee niemenkärjessä ja lauttakyydillä tai värikkääällä perinneveneellä pääsee vastarannalle kolmeen kaupunkiin (Birgu, Senglea ja Bormla). Me otimme auringon juuri laskettua perinnevenekyydin (3€ per hlö, 2026) ja tämä oli kerrassaan maaginen päätös illalle. Näiden perinneveneiden keulaosaan on maalattu silmät foinikialaiseen tapaan. Silmät suojelivat ”pahalta silmältä” eli kiroukselta.

Niin kaunista. Kävelimme majapaikkaamme Kalkaraan reilun vartin. Niin paras kesäilta.
Ihailimme ankkuroituneita kalastajaveneitä ja nautimme lämpimästä illasta kera paikallisen oluen. Minä en ottanut olutta, mutta olin kokemuksesta vähintään yhtä juopunut.
Vallettan San Mikiel linnoituksella porrastreeniä aamutuimaan. Ihana pieni tuulenvire virkisti. Kolmen kaupungin alue on upea majoittumispaikka aamulenkkinäkökulmasta. Kiipesin myös jokaisen kaupungin kukkulalle aamumessuun. Nämä olivat selkeästi kotiseurakuntia, ei niin mahtavia katedraaleja.


Mielenkiintoinen fakta liittyen Maltan kirkkoihin on se, että moni Maltan kirkontornien kelloista on maalattu. Tömän tavoitteena on ollut huijata saatanaa, jotta saatana ei tulisi messuvieraaksi.
Maltan saaren Mdina on yksi parhaiten säilyneistä keskiaikaisista kaupungeista koko maailmassa!!!




Maltalaiset kutsuvatkin Mdinaa hiljaiseksi kaupungiksi. Tämä siksi, että muurien sisäpuolinen alue on vain jalankulkijoille. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, italialaisille kaupunki on ”Città Vecchia” (vanha kaupunki) tai ”Città Notabile” (merkittävä kaupunki).
Mdinan St. Paul’s Katedraali oli upea sekin.


Yleisesti pidetään touko-kesäkuuta sekä syys-lokakuuta parhaina matkustusajankohtina Maltalle . Kesäkuun puolivälissä oli kyllä 30 astetta, että kyllä silloinkin pitää lämmöstä tykätä.
Maltalla asuu moni suomalainen. Kuulin paikalliselta, että koulujen kesälomat 3,5 kk (kesäkuun puolivälistä syyskuun loppuun) eli jos perheellinen suomalainen asuisi Maltalla, niin pääsisi nauttimaan pidemmät Suomivapaat (jos vanhemman oma työ joustaisi). Olispa hyvä diili!
Olipa muuten hurjan sujuvaa lentokenttätyöskentelyä Vallettan kentällä. Noin 10 minuuttia lentokentälle tulon jälkeen olin jo läpi turvatarkastuksesta!
Nyt Maltalla on 40 % enemmän turisteja kuin yleensä johtuen Lähi-idän sotatilanteesta (2026). Malta on kiehtonut aikojen myötä monenmoista porukkaa: mm. Odysseusta ja Paavalia sekä ristiretkeläisiä, foinikialaisia, arabeja, englantilaisia. Kiinnostaako sinua?
Seuraathan minua myös Instagramissa https://www.instagram.com/maailmakotina ja Facebookissa www.facebook.com/maailmakotina.



9 kommenttia
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
Tuo Xaghran kirkko tosiaan näyttää upealta, samoin St John’s Co-Cathedral, ja miksei myös St. Paul’s Katedraal :). Malta on omasta näkökulmastani kiinnostava historiallisesti. Eli eiköhän siellä joskus tule käytyä.
Mari
Kesäaikaan ei kannata mennä, niin jaksatte patikoida myös
Pirkko / Meriharakka
Olemme tehneet kaksi lyhyttä alle viikon matkaa Maltalle, mutta käyneet esimerkiksi Marsaxlokkin kalastajasatamassa kahdesti 🙂 – eli pidimme sen maisemista. Toki Vallettakin on kiva ja siellä on aika paljon kaikkea mielenkiintoista. Mdina on vaikuttava. Gozolla kiertelimme lähinnä arkeologisia kohteita mm. Ggantijassa. Mutta kahdenkin reissun jälkeen jäi vielä sellainen olo, että kolmanteenkin riittäisi hyvin kohteita ja esimerkiksi Mdinassa voisi viettää enemmänkin aikaa.
Mari
Itse haluaisin mennä vaikka marraskuussa vaelluspoluille. Nyt oli liian kuuma.
Eveliina / Reissukuume
Täällä toinen ”yksinkertainen”, jolle luultavasti sopii yksinkertainen 😀 Mä siis olen ihaillut Maltan värimaailmaa kuvista jo jonkin aikaa, ja itse asiassa mun piti suunnata tänne keväällä. Elämä kuitenkin yllätti, ja se siirtyi nyt hamaan tulevaisuuteen. Ellen sitten villiinny, ja käy siellä syksymmällä.
Mari
Eikä Malta edes lopulta niin yksivärinen ole, kun välillisiä erkkereitä suht paljon.
Martina
Oi, mäkin haluan Maltalle! Vielä enemmän nyt tämän luettuani, mutta olen halunnut sinne muutenkin jo pitkään. En tiedä miksen ole tullut vielä menneeksi. Olen varma että tykkäisin – yksinkertaisena pitäisin varmasti keltaista kivikasaa kauniina. 😆
Eila / Metkaamatkustelua
Olen käynyt Maltalla 1993 ja 2018 eikä kolmatta kertaa tule, jos ei joku tarjoa ilmaista reissua 😉 . Maltan pääsaari oli viimeisen käynnin aikana niin ruuhkainen ja rannat rakennettu täyteen hotelleja, että en siellä viihtynyt. Asuimme silloin onneksi viikon Gozolla, se oli OK ja pääsaarella yövyimme vain muutaman yön. Kyllä Maltalla värejä riittää ja upeaa katseltavaa, mutta ne liikenneruuhkat ja valtavat määrät turisteja ainakin kesällä olivat liikaa, kun en ollut mielestäni lähtenyt kaupunkilomalle suureen metropoliin.
Heidi / Maailman äärellä
Olen aina joskus miettinyt, kannattaisiko Maltalle matkustaa, voisiko siellä olla jotain minullekin. Jotenkin viehätyin Maltan kuvauksestasi ja kuvistasi, että kyllä, varmasti itsekin siitä tykkäisin. Ja tuo Maltan kultainnen valo. Oi, se on ihana. Ja ehkä Maltalta löytyisi joitain luontopolkujakin koluttavaksi, jos sinne matkustaisi vaikka keväällä. Voisi yhdistää kaupunki- ja luontolomaa. Pitääpä panna Malta harkintaan. Kiitos siis matkainspiraatiosta!