Saarihyppely: Nauvon saariston Sandholm ja Brännskär
Rakastan saaristoa. Osa on Lappihulluja, minä saaristohullu. Tällä kertaa suunnitelmissa oli yksi yö lähempänä mannerta sijaitsevassa Brännskärissä ja 2 yötä ulkosaariston Sandholmissa.
Nauvon Kirjaisten satamasta ulkosaaristoon pääsee Falko-yhteysaluksella. Falko toimii tilausperiaatteella eli finnferries sivustolta aikaisintaan viikkoa ja viimeistään päivää ennen voit varata ilmaiset liput seurueellesi ja lemmikillesi. Falko pysähtyy vain näillä reitin pysähdyspaikoilla ja siten vasta päivää ennen saat viestillä tiedon milloin Falko on saapumassa reitin varrella oleville pikkusaarille.

Falkossa on pieni istuma-alue, jonne periaatteessa eivät lemmikit saa mennä. Kapteeni kuitenkin kertoi, että voi mennä lemmikin kanssa, jos hyväksyttää asian muilla matkustajilla. Jos lupaa ei heru, lemmikin kanssa pääsee henkilökunnan tiloihin.
Kirjaisista Brännskäriin matka kestää 25 minuuttia ja siitä edelleen Sandholmiin kaksi tuntia.
Terveisiä Brännskäristä
Bränsskär on 25 minuutin yhteysalusmatkan päässä Nauvon Kirjaisista. Kyseessä on Suomen lounaissaaristo, niin kutsututtu välisaaristo. Turunmaan saaristona, Nauvon saaristona myös tuttu. Rakkaalla lapsella on monta nimeä!
Brännskärin satamassa todistan tuttua saaristolaista näkyä: punaisia venevajoja ja meitä ollaan vastassa. Niin epätyypillistä Suomessa, mutta niin tuttua saaristoon. Toinen klassinen asia on se, että kun saareen tullut paikallinen unohtikin yhden kassinsa yhteysalukseen, niin laiturista lähdettyään, Falko kurvaa takaisin sen yhden kassin tähden.

Brännskärin pieni satama avattiin vuonna 2012 ja saarella asuu nykyisin kaksi perhettä ympärivuotisesti.
Living Achipelago yritys on saaren sielu eli kahden pariskunnan 15 vuoden työn tulos. Isäntämme kertoi, että vuokrasopimus on umpeutumassa ja toista viidentoista vuoden kautta haetaan Turunmaan saaristosäätiöltä.


Kahvilan ja satamarakennuksen lisäksi saarella on tunnelmallisia ja moderneja mökkejä (yövyimme moisessa), kolme saunaa, glamping alue ulkokeittiöineen ja frisbeekiekkorata, beachlentopallokenttä, melonta- ja jousiammunta-kuula-ase tai muuta räiskintää esim. leirikouluryhmille.
Käytimme tarjonnasta hyväksemme kajakkeja. Saimme käyttää niitä ilmaiseksi, sillä soutuveneen tappi oli hukassa…
Huokasimme helpoituksesta, että emme osuneet saarelle leirikouluaikaan. Toki tilaa riittää kaikille, mutta oli luksusta, että me olimme nyt toukokuun viimeisellä viikolla saaren ainoat vieraat.
Varasimme saunavuoron sataman vihkosta. Toki isäntämme sanoi, että eipä varmaan muita juuri ole saunomaan tulossa. Mökkialueemme vieressä oli upea moderni panoramasauna. Olin aiemmin ostanut saunavuoron (25€) sataman vanhaan saunaan, mutta se oli niin ankea, että upgreidasimme itsemme panoramaan (45€). Saunasta pääsi paljain varpain pitkään puupolkua pitkin mereen. Toki meressä kävi vain yhdet varpaat😅.


Arvaa mistä tietää, että koira ei ole saaristossa elänyt? Kun ulapalla menee vene ja aallot minuutteja myöhemmin iskeytyvät rantakivikkoon, niin haistelut loppuvat siihen, olo valpastuu ja korvat nousevat pystyyn.
Keväinen saaristo on kaunis. Saimme nauttia auringosta, meren muokkaamista vauvan pyllyn pehmeistä silokallioista ja osittain puuskaisen kylmistä tuulista. Ensimmäiseen päivään kertyi vahingossa 18 000 askelta kun lähdimme vahingossa väärään suuntaan kalliomakoilun jälkeen. Löysimme itsemme mökkikylän sijasta saaren toisesta päästä. Suosittelen kuitenkin viralliselta 2km luontopolulta poistumista, lopullisesti saarella ei voi eksyä.
Luontopolun opaskylteissä kerrotaan 10-vuotiaan Annan elämästä saarella vuonna 1925❤️. Silloin saarella asui Anna, Sven, Uno, Astrid, isoäiti ja vanhemmat. Nykyisellään saarea asuttaa koulua Nauvossa käyvät lapset, taapero ja heidän vanhempansa.
Ihanaa, että saaristo elää ja myös me mannerväki saamme tulla kutsutuksi vieraaksi. Sähköt saareen tuli muuten vasta 1989. Viimeistään sen jälkeen puut ovat saaneet kasvaa rauhassa, ennen puustoa karsittiin lämmitystä varten, nyt saunapuutkin on mantereelta tuotuja.
Brännskärin kalastajatila on ollut asuttu 1700-luvun puolivälistä lähtien, saaren historian vaiheita tunnetaan aina 1500-luvulle asti.
Brännskärin kaltaisilla kallioisilla saarilla viljelyä on tehty vain omiin tarpeisiin. Ruokavaliota on täydennetty kalastuksella ja metsästyksellä. Hyötyeläimiä ei ole montaa ollut, sillä laidunmaista on pulaa. On käyty niittämässä ruohoa kesän mittaan naapurisaarista. Muutoin kyllä luonto on lajeiltaan runsas.




Viehättävän Brännskärin saaren omaleimainen tunnelman kruunaa saaristokahvila.
Kahvilan pöytäryhmät levittäytyvät nurmikolle söpösti. Kuulemme, että isäntäpari on löytänyt itsensä saarelle Kemiöstä ja satamakonttori/ kahvila on rakennettu Nauvosta siirrettyyn hirsirunkoon. Tupa on tunnelmallinen: kakkuuni, värikkäät pirttipöydät, pöydillä luonnonkukkia ja ennen kaikkea maisema ikkunasta.


Speciaalijuttu Brännskärissä on myös niiden, jotka eivät yövy, käytössä oleva spessu huussi. Kahvilan huussit ovat korkean kallion päälle ja sieltä on niin saaristoinen näkymä, aina merelle saakka.

Sandholm: yksityinen paratiisimme
Yhteysalus Falkon saapuessa kymmenen jälkeen illalla Sandholmiin, saari kylpi auringossa.
Huokailimme ihastuksesta: saavuimme postikorttiin, punamultamaalattuja pikkumökkejä pihapiirissä sikin sokin sulassa sovussa. Siis punamultatalot, -vajat ja saaristotyyliset venevajat vihreää nurmea vasten ovat niin idyllinen näky. Lukuisat laiturit sekä silokalliot kutsuvat vierailijoita auringonpalvontaan. Kiviaidat huokuvat historiaa.
Jopa Ronja-koira nuuskutteli innolla luonnontilaisessa kesäkukkamaassa olevia uusia tuoksuja. Kaiken kruunaa perinteinen punainen tuulimylly pihan perällä.




Sandholm sijaitsee Nauvon eteläisessä ulkosaaristossa, keskellä Itämerta. Sandholmista on matkaa noin 100 kilometriä Viroon ja Ahvenanmaalle. Alue on saaristomeren kansallispuiston ympäröimä. Sandholmin saarella on asuttu vuosisatoja, Östergårdin kalastajatila on ollut Archipelago Holidayn suvussa jo yli 500 vuotta. 1971 viimeiset laiduneläimet poistuivat saarelta.
Saaresta teimme retken lähisaarelle soutuveneellä. Pirunpelto löytyy Sandholmin läheltä soutumatkan päästä Rävaskärin saaren keskeltä (Google mapsistä r-kirjaimen kohdalta). Muutoinkin ihanaa kalliokipuilua. Vähän vähemmän katajikkoa kuin Sandholmin kotisaarelle.




Majoitusta kahden mökin verran on tarjolla keväästä syksyyn. Mökissä asuessa tuli tunne, että olemme omistajien sukulaisia. Mökit eivät ole pelkistettyjä, kylmiä airbnb asuntoja vaan edellisten asukkaiden muistot elävät seinälautasissa ja esim. Vuoden 1995 kankaisessa seinäkalenterissa. Peseytyminen tapahtuu ulkosaunassa ja pihan perällä on ulkohuussi. Olet kylässä ja astut suvun maailmaan. Saarella ei ole mitään palveluja eikä vierasvenesatamaa, joten rauha on taattu.
Tämä saari sopii luontoa arvostaville omatoimimatkaajille. Kiiretöntä viipyilyä, hiljaisuutta, samoilua kanervaniityillä ja katajikkoalueilla. Ai kun rakastan näitä vanhoja kiviaitoja.




Olimme tervetulleet. Meitä odotettiin Jo menomatkalla yhteysaluksessa oli nuori poika, joka kysyi meiltä ”Oletteko Sandholmiin menossa, isä soitti ja kysyy pidetäänkö sauna teille päälle”. Mikä palvelu! Iltasauna auringonlaskun aikaan.
Falko yhteysaluksella yksi mökkiasukas tuli kertomaan, että koskaan ennen ei ole ollut hänen kokemuksen mukaan tilannetta, että joku olisi Falkon reitillä hypännyt kyytiin ja mennyt saarelta toiselle. Että miten te olette tänne päätyneet. Suosittelen, mene sinäkin!
Jos haluat tutustu blogissani oleviin muihin saaristoaiheisiin juttuihin. Löytyy tietoa pyöräilystä isolla ja pienellä rengasreitillä, tunnelmakuvauksia Utöstä, Jurmosta, Aspöstä, Nötöstä, Rosalasta, Hiittisistä ja Bengtskäristä. Jokaiselle jotakin! Lue lisää tästä.



20 kommenttia
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
Tykkään saaristosta kovasti. Ehkä tällä hetkellä Lappi kiehtoo vielä enemmän, mutta se johtuu varmaan siitä, että saaristossa olen viettänyt lukemattomat kesät, Lapissa aikaa olen sen sijaan viettänyt selvästi vähemmän. Mutta onhan tuo saaristo ihan tavattoman viehättävää aluetta, joka hyvin tästäkin välittyy.
Mari
Saaristossa minua kiehtoo myös saaristolaisuus. Pitäisi kyllä oppia ruotsi jos pidemmän aikaa siellä viettäisi
Eveliina / Reissukuume
Täällä toinen saaristohullu!! 🙋🏼♀️ En muuta haluaisi tehdäkään kuin koluta Turun saaristoa 😀
Kuulostaa kyllä super kivalta ja onnistuneelta reissulta!
Mari
Meidän pitää joskus mennä yhdessä!!! Ihan liian harva suomalainen edes käynyt saaristossa
Jasmin Vainio
Saaristot ovat kyllä upeita kohteita! 🙂 Todella kauniita kuvia ja tämä postaus innosti kyllä vierailemaan kohteessa.
Mari
Kiitos. Olen kokenut elämäni upeimman auringonlaskun Jurmossa maaliskuussa 2021
Ne Tammelat
Meillä on kyllä kertakaikkisen upea saaristo Suomessa! <3 Lähden kyllä retkille saaristoon aina kun mahdollista, mutta vielä emme ole Kuusistoa pidemmälle ehtineet rengastietä mennä.
Mari
Itse haastattelin heti yhteysaluksen kapteenia ja sain vinkit uuteen saaristoreissuun. Saariston kevät on parasta!
Sari /matkalla lähelle tai kauas
Ihana saaristo. Noissa saarissa en ole tainnyt käydä. Mutta voisin kyllä.
Mari
Ei muuta kuin Falkön kyytiin!
Pirkko / Meriharakka
Mukava juttu! Olemme itsekin kiertäneet Turunmaan saaristoa melko paljon, tosin enemmän omalla veneellä, mutta Sandholm ja Brännskär ovat tainneet jäädä kokematta. Kuvien perusteella etenkin Brännskär näyttää juuri sellaiselta aidolta ulkosaaristolta, jonne voisi hyvin tehdä päiväretken tai jäädä vaikka yöksikin.
Mari
Kiitos! Brännskärissä oli vierasvenesatama, Sandholmissa ei, mutta Sandholmia vastapäätä olevassa saaressa oli hienot palvelut purjehtijoille. On ihanaa miten erilaisia elämänvaiheita olette saaneet kokea
Paula - Gone with the Gastons
Ihanan idyllisen näköistä! Itse olen kasvanut rannikolla jossa meillä on myös mökki, niin nämä saaristomeiningit ovat tuttuja ja tykkään niistä hirveästi. Aika matalalla näyttää olevan sielläkin vesi. Niin kuin Itä-Suomessakin viime ja tänä kesänä. Olisi kiva päästä kiertelemään enemmänkin näitä saaria lasten kanssa. Ja niitähän Suomessa kyllä riittääkin.
Mari
Mökkeily on kivaa. Mieli lepää!
Cilla Maria Travel
Saaristo on kyllä todella kaunista seutua! En malta odottaa että pääsen tuonne ens kuussa 🌞
Mari
Hienoa, mukavaa reissua!
Anu / Kaikki maanosat -matkablogi
Täytyy myöntää, ettei saaristossa ole tullut vietettyä aikaa ollenkaan, jos mukaan ei lasketa lapsuuden Merikarvian mökkivierailuja. Hienolta kyllä näyttää teidän kuvien perusteella!
Mari
Tykkäisitte kyllä. Pitkiä vaelluksis ei pääse tekemään, kajakointi on tapa urheilla saaristossa.
Raija / Kohti avaraa maailmaa
Hienoja suomalaismaisemia 💗Juuri tutkailin Nauvoa ja Paraista, kun ehkä mennään Turkkuseen tässä kuussa 😊
Mari
Ilman muuta vähän Turkua pidemmällekin!